سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان استرس در کرج: رویکردها، روشها، ابزارها و داروها

درمان استرس در کرج: رویکردها، روش‌ها، ابزارها و داروها

 

استرس فقط یک روحیه بد نیست. استرس طولانی مدت بر رفاه کلی شما تأثیر می گذارد. و امروزه اجتناب از این وضعیت بسیار دشوار است - ریتم مدرن زندگی مستلزم مقاومت نسبتاً مناسبی در برابر استرس است که برای همه افراد معمول نیست. چگونه راهی برای خروج از این دور باطل پیدا کنیم؟

 

محتوای مقاله:

 

    استرس چیست و آیا ارزش درمان دارد؟

    چگونه استرس را از اضطراب تشخیص دهیم؟

    درمان بدون استفاده از دارو

    درمان دارویی استرس

 

استرس چیست و آیا ارزش درمان دارد؟

 

استرس مکانیسم طبیعی سازگاری با تغییرات محیطی، واکنش طبیعی به خطر و ناراحتی است. اما اگر یک موقعیت آسیب زا طولانی شود و حل آن به تنهایی غیرممکن باشد، استرس مزمن می شود. استرس مداوم بسیار خطرناک است - می تواند منجر به روان رنجوری و حتی افسردگی شود.

آفوبازول ® - یک داروی مدرن که برای حفظ و تقویت سیستم عصبی ایجاد شده است، به مقابله با اضطراب طولانی مدت و مقاومت در برابر استرس خارجی کمک می کند. در وب سایت afobazol.ru بیشتر بیاموزید (18+) آفوبازول * برای اختلالات استرس و اضطراب

موارد منع مصرف وجود دارد. مشاوره تخصصی دریافت کنید.

 

هر چیزی می تواند باعث استرس شود - مشکلات روابط، مشکلات در کار، عزت نفس پایین، سوگ، ترس، تراژدی ها و خستگی مفرط. افراد مضطرب به ویژه مستعد استرس، جذب خاطرات گذشته یا تلاش برای محاسبه آینده هستند.

 

"معامله بزرگ نکن" بدترین توصیه ای است که می توانید به کسی که استرس شدید دارد بدهید. استرس عصبی را می توان و باید درمان کرد. استرس مزمن نه تنها بر حوزه عاطفی تأثیر می گذارد، اگرچه تأثیر آن در اینجا بسیار قابل توجه و دردناک است. سیستم عصبی و غدد درون ریز رنج می برند، ایمنی کاهش می یابد. استرس می‌تواند باعث ایجاد انواع بیماری‌ها شود که ظاهراً با وضعیت ذهنی ارتباط ندارند.

چگونه استرس را از هیجان پیش پا افتاده یا تنش عصبی کوتاه مدت تشخیص دهیم؟

 

همانطور که قبلاً گفتیم، استرس یک واکنش طبیعی است. اگر با خانواده خود دعوا دارید یا در محل کار از مشکلات رنج می برید، خلق و خوی بد تقریبا تضمین شده است. با این حال، به سرعت می گذرد و بر حوزه فیزیکی تأثیر نمی گذارد.

 

اما با استرس مزمن، تصویر متفاوت است - روزها می گذرند، اما اضطراب از بین نمی رود و علائم دیگر نیز به آن می پیوندند. بیایید به معمول ترین نشانه های استرس جدی که به خودی خود از بین نمی روند نگاه کنیم:

 

    بی خوابی یا خواب آلودگی مداوم، بیداری های مکرر در شب.

    خستگی که نه بعد از تعطیلات آخر هفته و نه بعد از تعطیلات از بین نمی رود.

    سردرد، سرگیجه.

    حالت تهوع، بی اشتهایی یا برعکس، پرخوری مداوم، ناراحتی دستگاه گوارش.

    حملات تعریق که با گرما یا تلاش فیزیکی همراه نیست، لرزش، بی حسی اندام ها.

    مشکل در تمرکز و گرفتن حتی ساده ترین تصمیمات، فراموشی، از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا باعث شادی و حواس پرتی از مشکلات می شد.

    کاهش میل جنسی.

    کاهش یا افزایش ناگهانی وزن.

    راش نوع آلرژیک.

    تغییرات خلقی شدید و بی انگیزه یا افسردگی مداوم، ترس، احساس تغییر برای بهتر شدن، در اصل غیرممکن است، تحریک پذیری و پرخاشگری.

 

سرعت تند زندگی مدرن، خستگی و استرس - همه اینها در نهایت می تواند باعث یک فروپاشی عصبی شود. در وب سایت afobazol.ru بیشتر بیاموزید (18+) سرعت تند زندگی مدرن

موارد منع مصرف وجود دارد. مشاوره تخصصی دریافت کنید.

در یک یادداشت

طبق آمار، تقریبا 70 درصد از مردم روسیه هر از گاهی استرس قابل توجهی را تجربه می کنند.

 

درمان استرس در کرج: رویکردهای متعدد - یک هدف

 

استرس مزمن به طور ناگهانی ظاهر نمی شود. معمولاً اولین چیزی که رخ می دهد اضطراب، ترس از آینده و عصبی بودن ناشی از عدم اطمینان آن است. بدن با هدایت تمام انرژی خود برای حمایت از سیستم هایی که می توانند به غلبه بر مشکل کمک کنند، مانند ماهیچه ها، با شرایط جدید سازگار می شود. واقعیت این است که سیستم عصبی ما بسیار قدیمی تر از هنجارها و مبانی پذیرفته شده توسط جامعه است و برای آن هر مشکلی با فرار یا مبارزه حل می شود، به این معنی که ماهیچه ها باید برای چنین تحولی از حوادث آماده شوند. اما در واقعیت مدرن، دیگر نیازی به دویدن و مبارزه نداریم و بنابراین تنش عضلانی بی ادعا باقی می ماند. این منجر به درد، لرزش و خستگی می شود. در عین حال، انرژی زیادی برای حفظ عملکرد سیستم هایی که در مبارزه با شرایط دخیل نیستند، اختصاص داده نمی شود. به عنوان مثال، معده و روده ها رنج می برند - کار آنها در اولویت قرار نمی گیرد، که منجر به بی اشتهایی عصبی، یبوست یا اسهال می شود.

 

منابع عظیمی صرف جبران فشار می شود. بدن تا حدودی به زندگی در حالت آمادگی رزمی مداوم عادت می کند و متابولیسم آن بازسازی می شود.

 

اما پس از مدتی، اگر وضعیت آسیب زا از بین نرود، خستگی ایجاد می شود و فرد دیگر نمی تواند در برابر شرایط مقاومت کند - و از اینجا یک قدم تا افسردگی است. و نه تنها این: بافت‌هایی که از جریان خون محروم هستند شروع به آتروفی می‌کنند و سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود و راه را برای عفونت‌ها باز می‌کند.

 

درمان استرس در کرج همیشه فردی است و به شدت آن بستگی دارد. آنچه می تواند در همان ابتدای فرآیند کمک کند در صورت بروز حالت افسردگی فرعی یا افسردگی ناتوان خواهد بود.

 

در مراحل اولیه استرس، هنوز هم می توان بدون استفاده از داروهای قوی با آن کنار آمد. در این مرحله، روش های آرامش بخش - حمام یا ماساژ، و همچنین تغییر در شیوه زندگی و عادات، رژیم غذایی ویتامین، داروهای گیاهی، آرام بخش های ملایم، آروماتراپی - تأثیر خوبی دارند.

تهی شدن منابع درونی که در نتیجه اختلالات اضطرابی رخ می دهد، نه تنها بر خلق و خوی تأثیر می گذارد، بلکه می تواند موانعی در اجتماعی شدن فرد ایجاد کند. در وب سایت afobazol.ru بیشتر بیاموزید (18+) کاهش منابع داخلی

موارد منع مصرف وجود دارد. مشاوره تخصصی دریافت کنید.

 

اگر استرس قبلاً فرد را تحت تأثیر قرار داده است، لازم است روان درمانی انجام شود - جلسات با روانشناس به ایجاد واکنش صحیح به رویدادهای آسیب زا و تغییر تفکر کمک می کند.

 

اگر استرس قبلاً به افسردگی تبدیل شده باشد، درمان دارویی جدی لازم است. در این موارد ممکن است داروهای ضد افسردگی، آرام بخش و ضد روان پریشی تجویز شود. آنها باید فقط به توصیه و تحت نظر پزشک مصرف شوند.

توجه داشته باشید

استرس نتیجه «تمرکز بیش از حد یک فرد بر مشکلات» نیست. البته، در یک موقعیت آسیب زا، افکار تاریک فقط وضعیت را بدتر می کند. با این حال، استرس مزمن می تواند بر کودکان بسیار خردسال و حتی حیوانات غلبه کند - در یک کلام، کسانی که مطمئناً نمی توان آنها را به تمایل به نمایش وقایع متهم کرد.

 

درمان بدون استفاده از دارو

 

خوددرمانی در هنگام استرس خطرناک است - فرد مبتلا به تنش عصبی بعید است که بتواند وضعیت خود و اثربخشی اقدامات انجام شده را به اندازه کافی ارزیابی کند. اما لازم است بدانیم استرس چگونه درمان می شود.

راه های کاهش استرس

روان درمانی

 

تکنیک های روانشناختی زیادی وجود دارد که به شما امکان می دهد با استرس کنار بیایید و به زندگی عادی بازگردید. متخصص بر اساس شرایط و ویژگی های شخصی بیمار، مناسب را انتخاب می کند. تصور نکنید که کار با یک روانشناس یا روان درمانگر مانند صحبت با دوستان است. متخصص توصیه نمی کند یا راه حل های آماده ارائه می دهد - اما به یافتن ریشه مشکل و تغییر نگرش نسبت به وضعیت کمک می کند.

فعالیت بدنی

 

مدتهاست ثابت شده است که فعالیت بدنی باعث افزایش سطح انتقال دهنده عصبی سروتونین می شود که به ویژه مسئول خلق و خوی خوب است. علاوه بر این، ورزش به شما امکان می دهد از تنش عضلانی برای هدف مورد نظر خود استفاده کنید - پس از ورزش فعال، عضلات تنش به حالت عادی باز می گردند و گردش خون بهبود می یابد.

آرامش

 

در مواقع استرس، آرام شدن و دست کشیدن از فکر کردن دائم به مشکل بسیار دشوار است، اما این دقیقاً همان چیزی است که لازم است. تکنیک های آرام سازی زیادی وجود دارد - از ماساژ آرامش بخش که تنش عضلانی و عصبی را تسکین می دهد تا یوگا و مدیتیشن.

سبک زندگی و تغذیه

 

الکل و نیکوتین فقط استرس را تشدید می کند، اما هرگز و تحت هیچ شرایطی به خلاص شدن از شر آن کمک نمی کند. شاید چند لیوان الکل قوی به شما این امکان را بدهد که برای مدتی اضطراب را فراموش کنید، اما روز بعد نگرانی ها با حجم دو برابر بر می گردند. بنابراین، هنگام درمان استرس در کرج مزمن، اول از همه باید نوشیدنی و سیگار را حذف کرد - یا حداقل مصرف آنها را کاهش داد. همچنین ارزش آن را دارد که چای و قهوه قوی را کنار بگذارید و آنها را با دمنوش های گیاهی تسکین دهنده جایگزین کنید: نوشیدنی های حاوی کافئین شما را آرام می کند، اما در حالت عصبی مداوم، تحریک بیش از حد سیستم عصبی مفید نخواهد بود.

 

وقتی استرس دارید، باید تا حد امکان غذاهای غنی از ویتامین B و منیزیم مصرف کنید. این مواد برای عملکرد طبیعی سیستم عصبی ضروری هستند. برنج قهوه ای، هر گونه سبزیجات برگ سبز و موز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

راستی

نمایندگان جنسیت‌های مختلف به استرس واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند - زنان بیشتر بی‌تفاوت، تحریک‌پذیر و مضطرب هستند، در حالی که مردان بیشتر پرخاشگر هستند و از الکل سوء استفاده می‌کنند.

 

درمان دارویی استرس

 

اگر همه روش های غیر دارویی شکست خوردند، باید با کمک پزشک داروی مناسب را انتخاب کنید. بسیاری از قرص های ضد استرس در داروخانه ها بدون نسخه به فروش می رسند، اما باز هم بهتر است قبل از شروع مصرف با یک متخصص مشورت کنید.

داروهایی برای کاهش استرس

داروهایی با اثرات آرامبخش همراه

 

برای کاهش عصبی بودن و حداقل کمی آرام کردن، می توانید نوتروپیک ها را مصرف کنید - داروهایی که تمرکز را بهبود می بخشد و فعالیت ذهنی را تحریک می کند. اینها شامل گلیسین و برخی از داروهای دیگر است.

داروهای گیاهی

 

عصاره بسیاری از گیاهان اثر آرام بخشی ملایمی دارند. شناخته شده ترین داروهای گیاهی برای کمک به بدن در شرایط استرس از خار مریم، سنبل الطیب، بادرنجبویه، بابونه و مریم گلی ساخته شده است.

ویتامین ها و مواد معدنی

 

کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند علائم استرس را افزایش دهد. در موارد خفیف کافی است یک کمپلکس ضد استرس مناسب انتخاب کنید تا کارها به خوبی پیش برود. چنین مجتمع هایی حاوی دوزهای افزایش یافته ویتامین های لازم برای عملکرد سیستم عصبی هستند. اول از همه، اینها ویتامین های B، ویتامین C، که ایمنی را تقویت می کند، ویتامین E، کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند.

داروهای هومیوپاتی و مکمل های غذایی

 

بسیاری از مکمل های غذایی و داروهای هومیوپاتی (به عنوان مثال، Antistress-B) برای مبارزه با استرس وجود دارد، اگرچه ارزیابی اثربخشی این گروه از داروها به طور کلی دشوار است - ترکیب و عملکرد آنها متفاوت است. بیشتر مکمل‌های غذایی برای مبارزه با استرس حاوی عصاره‌هایی از گیاهان مقوی (الوتروکوک، جینسنگ) یا آرام‌بخش (بابونه، بادرنجبویه) هستند. چنین داروهایی نمی توانند اساس درمان شوند، با این حال، به عنوان یک مکمل، داروهای انتخاب شده توسط پزشک آسیبی نمی رسانند.

داروهای ضد اضطراب بدون نسخه

 

داروهای ذکر شده در بالا با تظاهرات فردی استرس مبارزه می کنند، اما خود مشکل را حل نمی کنند. علاوه بر این، برخی از این داروها می توانند بر روی سیستم عصبی تأثیر منفی بگذارند، باعث خواب آلودگی و واکنش های کسل کننده شوند.

 

داروهای درمانی موجود بدون نسخه شامل داروهای ضد اضطراب انتخابی (به عنوان مثال، آفوبازول) است. چنین داروهایی نه تنها تمام علائم شناخته شده استرس - اضطراب، تنش، اختلالات جسمی، خودمختار را از بین می برد، بلکه به بازیابی عملکرد طبیعی سیستم عصبی کمک می کند و همچنین تأثیر فعال کننده ای بر روی آن دارد. این داروها باعث خواب آلودگی، اعتیاد نمی شوند و عملاً هیچ گونه منع مصرف یا عوارض جانبی ندارند (برخلاف داروهای تجویزی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت).

 

"افوبازول" برای مبارزه با افزایش اضطراب، تنش، بی قراری، و همچنین بی خوابی، تحریک پذیری عصبی و سایر علائم طراحی شده است. اثربخشی دارو توسط بیش از 80 مطالعه که بیش از 4500 بیمار در آن شرکت داشتند تایید شده است. این دارو فقط وضعیت را کاهش نمی دهد - گیرنده های غشای بیرونی سلول های عصبی را بازیابی می کند و آنها را از آسیب محافظت می کند و عملکرد سیستم عصبی را عادی می کند. یکی از مزایای آفوبازول عدم وجود عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی و «حجم» است. کسانی که ماشین می‌رانند، با تجهیزات پیچیده کار می‌کنند و هر کسی که حفظ تمرکز برایشان مهم است، می‌توانند آن را مصرف کنند. برای دستیابی به اثر ماندگار، مصرف آفوبازول در یک دوره 2 تا 4 هفته ای توصیه می شود. با این حال، قبل از شروع درمان، ما قویاً توصیه می کنیم که با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای ضد افسردگی و اعصاب

 

استفاده از چنین داروهایی آخرین راه حل است. این داروها برای درمان استرس در کرج شدید و افسردگی تجویز می شوند. آنها را نمی توان بدون نسخه در داروخانه خریداری کرد و همانطور که قبلاً گفتیم بدون نظارت پزشکی مصرف می شود.

 

مکانیسم اثر داروهای ضد افسردگی به گونه ای است که اثر آنها بلافاصله ظاهر نمی شود. گاهی اوقات هفته ها طول می کشد و در حالی که درمان موثر است، پزشک داروها و درمان های دیگری را برای عادی سازی وضعیت انتخاب می کند. گاهی اوقات دارویی اثر مطلوب را نمی دهد و باید داروی دیگری را انتخاب کرد. این آسان نیست، بنابراین انتخاب دارو و تعیین دوز تنها پس از یک معاینه جامع امکان پذیر است.

 

داروهای قوی مانند داروهای ضد روان پریشی نیز با نسخه به فروش می رسد. آنها شدت واکنش به محرک های خارجی را کاهش می دهند، به تسکین هیجان کمک می کنند - به عبارت دیگر، آنها "آهسته" می شوند. این داروها دارای موارد منع مصرف و عوارض جانبی زیادی هستند. مورد دوم مثلاً اعتیاد را شامل می شود. آنها فقط زمانی تجویز می شوند که فواید آن به طور قابل توجهی بیشتر از عوارض جانبی باشد.

 

هنوز هیچ قرص جادویی وجود ندارد که بتواند همه مشکلات را حل کند. اضطراب، تحریک پذیری، حملات پانیک و افسردگی تنها مظاهر تأثیر برخی از عوامل آسیب زا هستند. این دقیقاً زمانی است که باید به دنبال علت باشید و عواقب را از بین نبرید. با این حال، تمام ابزارها و روش های ذکر شده در بالا به شما کمک می کند تا خود را با استرس سازگار کنید و در نهایت قدرت تغییر چیزی را در زندگی خود پیدا کنید.